Zeeuwse Cultuur Agenda juni-september 2019

Kom op! Wees zichtbaar en verleid

juni 8, 2019

Kom op! Wees zichtbaar en verleid

Wat mag cultuur minnend Zeeland de komende vier jaar van de Provincie ­verwachten?

In gesprek met Anita Pijpelink, partijleider van de PvdA in de Staten van Zeeland en misschien wel de nieuwe ­gedeputeerde voor cultuur. Daar kan ze echter op het moment dat wij haar spreken, nog niets van zeggen. In de terugblik over de afgelopen vier jaar, gepubliceerd door Gedeputeerde Staten komt het onderwerp cultuur nauwelijks aan bod.

“Als dat zo is, moeten we dat de komende vier jaar beter doen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat cultuur een kerntaak is van de Provincie. Op dit moment zit ik in de college-onderhandelingen en daarin heeft cultuur als kerntaak wel degelijk een prominente plek. Wij praten er nu over. Als PVDA willen we verder gaan op de ingeslagen ­weg. Ik wil dat cultuurorganisaties veel meer de handen ineen slaan. Veel meer die samenwerking zoeken en veel meer elkaar versterken. Ik heb de plannen van de culturele partners gelezen. En wat mij daarin erg aanspreekt is het elkaar helpen om ieders aanbod goed neer te zetten. En die presentatie van het aanbod kunnen we dan verbreden en verdiepen.

Ik vind dat er de afgelopen vier jaar best wel wat gebeurd is. Juist als het gaat om de eerste stappen van samenwerken, daar moeten we vooral op doorgaan. Nogmaals, sla de handen ineen, want alleen dan kan je het op een schaal als die van Zeeland redden. Redden is eigenlijk te negatief. Want samen kun je het beter doen en zelfs kwaliteitsimpulsen geven.”

Die richting is duidelijk, maar ook daarbij zullen de instellingen toch een beetje hulp nodig hebben.

“Dat klopt en het mooie is, de economische invalshoek komt ons daarbij te hulp. Zeeland staat komende jaren voor een aantal grote uitdagingen, waaronder de invulling van de 6000 vacatures die we hier over een paar jaar hebben. Alle organisaties die je daarover spreekt zeggen: ‘koppel dat aan leefbaarheid.’ Het moet in Zeeland leuk zijn om te werken en te wonen. En dat wonen kan voor ons wel eens cruciaal zijn. Het culturele aanbod hoort daar bij. Dat is een simpel economisch belang waar niemand omheen kan of wil. Zorg als culturele sector dat je bijdraagt in dit vraagstuk. Zeeland heeft toch nog altijd een beetje last van het imago van ‘Er gebeurt hier niks.’ Mijn complimenten voor het tijdschrift Zeeuws Klassiek, want daarin laat je zien hoeveel er al is. Dat is goed gedaan door de culturele sector. Het is heel praktisch zichtbaar gemaakt. In jullie plannen viel mij ook de uitdaging op: hoe bundel je expertise, hoe kun je expertise uitbouwen om de zaken die je allemaal aanbiedt beter in de markt te zetten, hoe kun je dit duidelijker voor het voetlicht brengen? Bij het lezen kwamen bij mij duidelijke beelden en ideeën op. Een advies van mij is: ga de samenwerking aan op ‘beleving‘. Bijvoorbeeld op culinair gebied. Als je je publiek wilt verbreden dan moet je koppelingen maken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan twintigers en dertigers. Ik zelf heb een keer een wijnproeverij in combinatie met een concert meegemaakt. En de combinatie maakte voor mij de beleving van beide veel interessanter. Bij de wijnproeverij na afloop had je het gevoel van totaal entertainment. Het was gezellig, het was sociaal en het was een culturele happening. Die culinaire koppeling is echt een kans in een provincie als Zeeland.”

De culturele instellingen op de schaal zoals in Zeeland hebben hele beperkte marketingbudgetten. Er is geen geld om advertenties te zetten.

“Dat is de ene kant, maar nieuwe media geven ook heel veel kansen. En jullie hebben zelf al een samenwerkings­strategie op social media bedacht.

Ik vond het leuk om te lezen hoe jullie je kwetsbaarheid laten zien. We weten niet voldoende. Er gebeurt veel op social media, maar hoe ga je er nou mee om? Ik vind die insteek heel erg goed. Want jullie verbergen je eigen zwakte niet, jullie vragen daarin ook hulp. En jullie zoeken een oplossing door de handen ineen te slaan en samen deskundigheid van buiten aan te trekken. In die aanpak zie ik ook die verleiding. Ik merk dat zelf ook wel een beetje. Je moet als consument ook verleid worden.

Je moet over die drempel gebracht worden, die sommigen toch wel voelen. Soms is het ook onbekendheid, een andere setting, onbekend maakt onbemind. ‘Dat is een publiek daar hoor ik niet bij.’ Je moet nieuw publiek ook verleiden en prikkelen om ze op een nieuwe manier dat concert of die voorstelling te laten beleven. En je moet daarin drempels weghalen. Gebruik ook ambassadeurs, juist mensen die je niet traditioneel verwacht in het theater. En laat ze er over vertellen.”

image_printPRINTVERSIE
Deel dit bericht:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram