Zeeuwse Cultuur Agenda juni-september 2019

Zeeuwse Cultuur Agenda, een multimediale beleving

juni 8, 2019

Zeeuwse Cultuur Agenda, een multimediale beleving

Het mediagebruik is enorm aan het veranderen. De techniek is daarin leidend en beïnvloedt ons dagelijks leven enorm. De televisie en de krant zijn hiervan misschien wel de belangrijkste voorbeelden.

Uitgesteld kijken en integratie van het portal van je krant of tv-zender met social media nemen enorm toe. Blijft het tijdschrift dat u nu in handen heeft in deze vorm nog wel bestaan? En wat betekent dat voor de cultuurervaring? Een gesprek met Michel van Sluijs, eindredacteur bij Omroep Zeeland en onder meer verantwoordelijk voor programma-ontwikkeling en Peter Gielissen, directeur van Parmando24Culture. Een themakanaal voor cultuur, dat via de digitale setup box van Delta binnenkort ook de Zeeuwse huiskamer op TV bereikt, maar dat nu al beschikbaar is op internet. Uw hoofdredacteur stelt de vragen en kijkt mee door de bril van de culturele partners.

Cultuur en Omroep Zeeland

Michel ziet als rol voor de regionale publieke omroep primair selectie en duiding van nieuws. “Als het over cultuur gaat, kijkt Omroep Zeeland naar actualiteitswaarde en relevantie voor Zeeland. Op basis hiervan worden verhalen uitgewerkt en gepubliceerd in de vorm van rubrieken, items of interviews via radio, televisie, de website en social mediakanalen van Omroep Zeeland. De omroep is gericht op het brede Zeeuwse publiek en is, als gevolg van beperkte omvang en beschikbare middelen, genoodzaakt scherpe keuzes te maken in de programmering. Mede hierdoor is er in het reguliere uitzendschema geen ruimte voor cultuurevenementen die de kleine doelgroep bedienen. Het bereik van Omroep Zeeland is groot in een brede doelgroep via alle kanalen, zoals internet en social media. Wekelijks bereikt Omroep Zeeland via haar kanalen maar liefst 88% van de Zeeuwen!“

Culturele partners willen meer.

Nu is onze promotie eigenlijk alleen gericht op ticketverkoop. Maar we merken dat zichtbaarheid steeds belangrijker wordt. Wij willen de achtergronden en het verhaal vertellen. Wij willen laten zien hoeveel moois er in de provincie plaatsvindt. Dat moet bekend worden een breder publiek. Zelfs bij de mensen die nooit een voorstelling bezoeken. Het aanbod in Zeeland is groot en divers. Daar zijn de deskundigen het over eens. Maar als Zeeuw of toerist moet je dat wel weten. En culturele partners met weinig budget kunnen zich geen grote publiciteitscampagne veroorloven.”

Michel knikt bevestigend. “Daar heb ik alle begrip voor. Omroep Zeeland kan naast het bieden van publiciteit zeker ook een rol spelen in kennisoverdracht. Workshops over ‘Hoe bereik ik mijn doelgroep’ of ‘Hoe verbeter ik de kwaliteit van mijn audio-video producties’ kunnen cultuurpartners helpen zichzelf te verbeteren. Heel vaak ­gebeurt dit met behulp van vrijwilligers. Onze rol kan voor deze groep kennisontwikkeling en coaching zijn.

Het project dat jullie, als culturele partners, recent ­geformuleerd hebben is daarin heel waardevol. Omroep Zeeland kan een bijdrage leveren om culturele partners op weg te helpen en de kwaliteit op een hoger plan te krijgen. Jullie vullen dan je eigen culturele portal in met kwalitatief betere en meer aantrekkelijke inhoud. Op basis van ­actualiteit en relevantie kan Omroep Zeeland deze inhoud mogelijk weer gebruiken als basis voor verhalen.”

Hoe zien jullie als Parmando24Culture de invulling van dat cultuurportal?

Peter: “Daar komen wij als ParmandoCulture24 aan bod. Wij zijn primair een productiehuis voor cultuurproducties. En wij denken daarin ook aan low-budget-producties en -registraties. Dat doen wij nu ook voor landelijke gezelschappen, maar ook via registraties van festivals. Natuurlijk zijn dat grotere landelijke gezelschappen, die een marketingbudget hebben. Maar de inhoud die we daarin produceren willen we ook breder verspreiden.

Dus technisch kunnen wij een initiatief als “de Zeeuwse ­Cultuur Agenda” ondersteunen. Met zoekfuncties, agenda en ­actualiteit. Waarin jullie als culturele partners zelf de invulling verzorgen. Onze toegevoegde waarde kan zijn, dat een echte liefhebber specifiek gericht op zijn interesse, van nog veel meer cultuuritems kan genieten. Dus een integratie met de regionale agenda.

Even heel concreet

Mathieu van Bellen speelt ‘La Bohème’ van Puccini, een project waar hij zelf een bewerking voor viool met piano heeft gemaakt, samen met Mathias Halvorsen. De voorpret van de concertbezoeker kan zijn dat hij bij de aankondiging in de agenda direct al fragmenten van een concert elders of achtergrondinformatie over het project of de componist beschikbaar heeft. Dat geeft zo’n aankondiging in de agenda een nieuwe dimensie. En voor deze informatie maakt het niet uit of hij uit de regio komt, of van elders.

image_printPRINTVERSIE